Warsztat Ciała – terapia mięśniowo-powięziowa

ARTYKUŁY - Warsztat ciała

Wpływ terapii mięśniowo – powięziowej na rozwój dziecka. Kamienie milowe.

     Rozwój dziecka to złożony proces, który u każdego przebiega w sposób indywidualny. Zależny jest od wielu czynników min. życia płodowego, zdrowia kobiety w okresie ciąży czy napięć powstałych w przebiegu porodu.  Oceniając go wykorzystujemy różnego rodzaju skale aby móc oszacować i monitorować zdobywane przez malucha umiejętności w odpowiednich ramach czasowych. Mówimy wtedy o tak zwanych kamieniach milowych.

Skale służące do oceny rozwoju dziecka:

  1. Zrewidowany Test Denver (Denver II)
  • obrót z pleców na brzuszek i z brzuszka na plecy – od 2 do 5 miesiąca,
  • utrzymanie pozycji siedzącej – od 4 do 8 miesiąca,
  • samodzielne siadanie – od 6 do 11 miesiąca,
  • pierwsze próby stania – od 6 do 10 miesiąca,
  • samodzielne stanie – od 10 do 14 miesiąca,
  • chód z asekuracją – od 7,5 do 13 miesiąca,
  • samodzielny chód – od 12 do 18 miesiąca.             
  1. „Pierwsze dwa lata życia dziecka” – Medycyna praktyczna z 2012r.

Czynności ruchowe:

  • unoszenie główki w leżeniu na brzuszku – 0-3 mies.
  • wysoki podpór – 3-6 mies.
  • obroty z brzuszka na plecy – 3-6 mies.
  • obroty z pleców na brzuszek – 4-7 mies.
  • siad z podparciem – 4-7 mies.
  • siad bez podparcia – 4-9 mies.
  • stanie z pomocą – 5 -11,5 mies.
  • raczkowanie – 5,5 -13,5 mies.
  • uderza w przedmioty – 2-5 mies.
  • przekładanie przedmiotów z rączki do rączki – 4-7 mies.
  • chodzenie z pomocą – 6-14 mies.
  • samodzielne stanie – 7-17 mies.
  • samodzielny chód – 8-18 mies.
  • bieganie – 13 – 20 mies.

Rozwój społeczny:

  • uśmiecha się w reakcji na mowę/kontakt wzrokowy – 1-3 mies.
  • śmieje się – 3-6 mies.
  • gaworzy – 5- 9 mies.
  • lęk przed obcymi – 6-12 mies.
  • lęk separacyjny – 9-24 mies.
  • złości się – 4-8 mies.
  • mówi mama/tata bez zrozumienia – 6-10 mies.
  • mówi mama/tata ze zrozumieniem – 9-14 mies
  1. Okna rozwojowe dużej motoryki wg WHO
 
  • siad bez podporu – od 4 do 9 miesiąca,
  • stanie z pomocą – od 5,5 do 11,5 miesiąca,
  • raczkowanie – od 5,5 do 13,5 miesiąca,
  • chodzenie z pomocą – od 6 do 14 miesiąca,
  • samodzielne stanie – od 7 do 17 miesiąca,
  • samodzielny chód – od 8 do 18 miesiąca.                                                                

     Każda z wyżej opisanych skal ma między sobą pewne różnice dotyczące czasu w jakim dziecko powinno nabywać nowe aktywności. Oceniając motorykę należy zawsze wziąć pod uwagę te umiejętności, które pojawiły się już  we wcześniejszym etapie rozwoju. Są one doskonałą bazą do nauki nowego, bardziej skomplikowanego ruchu. Jako terapeuci zawsze zwracamy uwagę na jakość pokazywanych wzorców ruchowych, a nie na ich ilość. Ich odpowiednie wykonywanie na wcześniejszym etapie życia świadczy o prawidłowym i harmonijnym rozwoju malucha.

Kiedy warto rozpocząć terapię?

  Niepokojącym sygnałem jest sytuacja, w której dziecko nie osiąga poszczególnych kamieni milowych, jego rozwój jest zahamowany, są one nieprawidłowe lub znacząco wykraczające poza przyjęte ramy czasowe.            W takiej sytuacji warto skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą
w celu oceny rozwoju dziecka i diagnostyki. Szybka interwencja skraca okres leczenia i pozwala w krótkim czasie osiągnąć oczekiwane efekty.

Wpływ terapii mięśniowo powięziowej na rozwój dziecka.

 

Odpowiednio przeprowadzona terapia mięśniowo – powięziowa bez wątpienia pomaga dziecku osiągnąć poszczególne etapy tzw. kamienie milowe. Praca w obrębie całego ciała i rozluźnienie powięzi przywraca symetrię, rozluźnia poszczególne struktury w ciele i stanowi doskonałe przygotowanie do ćwiczeń, które mają na celu wzmocnić ciało dziecka. Terapia manualna opierająca się na metodzie mięśniowo –  powięziowej jest bezpieczna i może być wykonywa już od pierwszych dni życia malucha. Ważna jest odpowiednia współpraca z rodzicem, nauka prawidłowej pielęgnacji i zaleconych ćwiczeń. Muszą być one dostosowane do możliwości i obecnego etapu rozwoju dziecka.

 

Podsumowanie

 

Pamiętajmy aby na siłę  nie przyspieszać rozwoju, nie porównywać go do innych dzieci i nie skupiać się jedynie na wyżej opisanych oknach rozwojowych. Jest to jedynie zarys, który podpowiada jak powinien przebiegać rozwój i czego możemy spodziewać się w kolejnych miesiącach życia. Ważna jest świadomość że każde dziecko jest niepowtarzalne i ma prawo rozwijać się w swoim indywidualnym tempie. Przy odpowiednim napięciu mięśniowo – powięziowym i dojrzałości układu nerwowego ciało samodzielnie poradzi sobie z kolejnymi zadaniami ruchowymi.

Literatura:
  1. Kawalec W., Grenda R., Kulus M., Pediatria I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
  2. Cara F. Dosman, Debbi Andrews, Keith J. Goulden, Peadiatrics and Child Health, 2012;17(10):561-568. Fragment z Medycyna Praktyczna Pediatria 2014/01.
  3. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia w pediatrii, PZWL, Warszawa 2012.
  4. International Pediatric Association: Endorsement of the New WHO Growth Standards for Infants and Young Children. http://www.who.int/childgrowth/Endorsement_IPA.pdf

 

Autor artykułu:

Katarzyna Zuchniak-Kisiel 

Ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu oraz Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich. W pracy stosuje różne techniki – terapię manualną, pinoterapię, kinesiotaping i terapię mięśniowo – powięziową, bo każde ciało potrzebuje czegoś innego. Do pacjentów podchodzi indywidualnie, dając z siebie zawsze 100%.

Autor artykułu:

Katarzyna Zuchniak-Kisiel 

Ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu oraz Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich. W pracy stosuje różne techniki – terapię manualną, pinoterapię, kinesiotaping i terapię mięśniowo – powięziową, bo każde ciało potrzebuje czegoś innego. Do pacjentów podchodzi indywidualnie, dając z siebie zawsze 100%.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Facebook
Instagram